Πέρασαν μήνες από την ημέρα που πρόσφυγες συγκεντρώθηκαν κατά χιλιάδες στην περιοχή της Ειδομένης, την ώρα που η κυβέρνηση δεν είχε το παραμικρό σχέδιο για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Επίσης είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι πρόσφυγες και μετανάστες κατέλαβαν τη σιδηροδρομική γραμμή, προκαλώντας έμφραγμα στις ελληνικές εξαγωγές και τα διεθνή εμπορικά δρομολόγια.
Οι παραγωγικές τάξεις, με τελευταίο τον Σύνδεσμο Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζουν ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα έρχεται να προστεθεί στα ήδη υφιστάμενα προβλήματα που πνίγουν τις ελληνικές επιχειρήσεις, και δη τις βορειοελλαδικές οι οποίες -ως γνωστόν- έχουν εξωστρεφή προσανατολισμό. Οι εξαγωγικές εταιρίες, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ανταποκριθούν στις προθεσμίες των πελατών τους στην Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη, είναι αναγκασμένες να προωθούν τα φορτία μέσω Βουλγαρίας, επιλέγοντας, δηλαδή, μια διαδρομή που επιφέρει επιπλέον κόστος 30%, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί και καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα -σε πολλές περιπτώσεις- τη μη τήρηση των προθεσμιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καταβολή αποζημιώσεων ή ακόμη και τη διακοπή μακροχρόνιων συνεργασιών και την απώλεια πελατών από το εξωτερικό.
Προβλήματα, όμως, αντιμετωπίζουν και επιχειρήσεις οι οποίες περιμένουν εμπορεύματα και πρώτες ύλες από την Κεντρική Ευρώπη με αποτέλεσμα την επιβράδυνση της παραγωγικής δραστηριότητάς τους ή ακόμη και την αδυναμία λειτουργίας τους.
Η κυβέρνηση από μέρους της περιορίζεται σε συνεχείς υποσχέσεις. Η τελευταία δόθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής, σε κλειστή σύσκεψη που έγινε την Τρίτη του Πάσχα, στο Δημαρχείο της Θεσσαλονίκης, με τις ΜΚΟ, από την οποία αποκλείστηκαν ακόμη και οι δημοσιογράφοι. Από δημοσιεύματα που επικαλούνται πληροφορίες μάθαμε ότι ο αρμόδιος υπουργός είπε πως στις 30 Μαΐου θα έχουν ανοίξει τα σύνορα.
Καθώς η κατάσταση της οικονομίας δεν επιτρέπει ερασιτεχνισμούς, αλλά απαιτεί άμεση και ουσιαστική δράση, αλλά κι επειδή οι συνθήκες διαβίωσης στην Ειδομένη για πρόσφυγες και μετανάστες είναι άθλιες και, με την άνοδο της θερμοκρασίας θα προκύψουν επιπλέον προβλήματα.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
1. Υπάρχει, πράγματι, σχέδιο εκκένωσης της Ειδομένης από πρόσφυγες και μετανάστες ως τις 30/5 και τι προβλέπει αυτό;
2. Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την οικονομική ζημιά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και των επιχειρηματιών, που, καθημερινά, επιβαρύνονται με επιπλέον έξοδα αποστολής εμπορευμάτων, καθώς δεν είναι δυνατό να γίνουν σιδηροδρομικά δρομολόγια μέσω της Ειδομένης;
Αθήνα 4 Μαΐου 2016
Οι ερωτώντες βουλευτές
Σταύρος Καλαφάτης
Βασίλης Κικίλιας